Klassista modernilla mausteella

Vapaaehtoistoiminnassa on suuri voima, kun ihmiset kanavoivat energiansa yhteisen asian edistämiseen. Tästä on hyvä esimerkki 31.10.2010 toteutettu hyväntekeväisyyskonsertti Susiemo ja Sinisiipi, jonka missio oli lahjoittaa naisille työpaikkoja keräämällä rahaa Naisten Pankille. Pieni, mutta pippurinen joukko vapaaehtoisia Marja-Leena Haapasen johtamana suunnitteli ja toteutti klassisen konserttielämyksen, joka tulee elämään vielä tilaisuuden jälkeenkin nauhoitteiden ja konserttia edeltäneiden verkkokirjoitusten siivittämänä.

Cliente ajautui mukaan tarinaan konsertissa esiintyneen Cristina Anderssonin ottaessa asian puheeksi muutaman Twitter-keskusteluissa tutustuneen henkilön kahvitapaamisen aikana ja tätä seuranneen projektitiimin tapaamisen jälkeen oli helppo sitoutua mukaan yhteiselle matkalle. Musiikki ja Naisten Pankin toiminta avaavat mahdollisuuksia monenlaisten tarinoiden kertomiselle, joka toimi kehyksenä tapahtuman sosiaalisen median läsnäololle.

Sisällölliseksi pääkanavaksi valikoitui WordPress-blogi, http://susiemo.wordpress.com, jonka tehtävä oli toimia niin esiintyjien kuin järjestävän tahon alustana tarinoille Naisten Pankista, avustuskohteista, lauluista ja laulamisesta.  Samaan aikaan valjastettiin matkaan Facebook-sivu, jolle pohdittiin roolia epävirallisempana kanavana niin blogikirjoitusten linkittäjänä kuin kaikenlaisen konserttiin ja sen järjestämiseen liittyvänä keskustelunaloittajana.

Hieman myöhemmin matkaan otettiin vielä Twitter-tili lisäämään taustakohinaa asian tiimoilta ja saatiinpa viime metreillä vielä videotakin Vimeoon.

Sisällöntuotannollisesti tavoitteissa onnistuttiin osittain, mm. Outi Kähkösen kirjoitus motivaattoreistaan ja Cristina Anderssonin lukuisat tekstit, joilla hän taustoitti esittämiensä teosten tarinaa, olivat hienoa luettavaa. Sivuilla kerrottiin myös Naisten Pankin avustuskohteista, mutta valitettavasti omakohtaisia kokemuksia avustuskohteissa vierailleilta ei ollut saatavilla. Facebookin puolella oli monimuotoista sisältöä, esim. julistekuvauksista kuvamateriaalia, linkityksiä muiden versioihin esitettävistä teoksista ja yleistä fiilistelyä meneillään olevasta projektista. Twitterin kautta linkiteltiin paljon blogiartikkeleihin ja levitettiin konsertin ilosanomaa, ilmeisen onnistuneesti, sillä konserttiin saatiin tätäkin kanavaa pitkin osallistujia.

Sisällön suhteen alkuperäisissä suunnitelmissa kaavailtiin enemmän henkilökuvia ja omakohtaisia kokemuksia toiminnassa olevilta, mutta tässä tavoitteessa ei täysin onnistuttu. Cristinan kanssa tätä pohdittiin ja mietittiin tämän lähestymistavan tuoreuden olleen varmastikin yksi syy, miksi tekstejä ei saatu. Julkiseen levitykseen kirjoittamisessa on oma kynnyksensä, mutta toivottavasti Susiemon blogitekstit ja hyvät kokemukset rohkaisevat ihmisiä jakamaan kokemuksiaan tärkeän asian, Naisten Pankin, tiimoilta.

Eri kanavien seuraaja- ja kävijämäärien suhteen ei asetettu varsinaisia tavoitteita, vaan lähdettiin jakamaan sanomaa ja keskustelemaan ihmisten kanssa. Twitteriä ja Facebookia seurailtiin noin 130 henkilön voimin kummallakin puolella ja Facebookin tilastojen mukaan viikottain kävijöitä oli satapäin katsomassa kuulumisia ja tykkäilemässä toiminnasta. Blogin puolella saavutettiin keskimäärin noin 40 kävijän päivätahti, joiden aikana luettiin tasaisesti sekä artikkeleita että staattisia sivuja.

Vaikka konsertti on nyt historiaa, tarina jatkuu verkossa. Sisältöä on edelleen luvassa blogiin, konsertista on tulossa kuvia ja äänitekin saadaan verkkoon jollain aikavälillä.

Ja mikä hienointa, konsertissa olleet ovat aktivoineet kertomaan tuntojaan konsertista niin blogissa kuin Facebookissa.

Itselle jäi hyvä maku suuhun, mutta mikäli seurasit konsertin syntyä ja varttumista aiemmin mainituilla kanavilla, kerrothan mielipiteesi kampanjasta, jotta tiedämme miten tulevaisuudessa parantaa suoritusta.

Jätähän vastinetta..?