Foursquare on pelillinen mahdollisuus yrityksille

Paljon on vettä virrannut Aurajoessa sitten edellisen blogikirjoituksen, mutta tämän kirjoituksen mahdollistamiseksi on oltu tekevinään runsaasti pohjatöitä, kuten kuluvan kuukauden aikana 193 Foursquare-sisäänkirjausta, mm. Aurajoen yli matkaavalle förille.

Foursquare?

Foursquaren omien sanojen mukaan kyseessä on paikkatietoon perustuva mobiilialusta, joka tekee kaupungit helpommin lähestyttävimmäksi ja mielenkiintoisemmaksi tutkimuskohteeksi.

Käyttäjän näkökulmasta kyseessä on suurimmassa osassa älypuhelimia pyörivä sovellus, joka paikkatietoon perustuen näyttää lähellä olevat yritykset, nähtävyydet tai vaikkapa puistonpenkit, mikäli joku on noita lisäillyt tietokantoihin.

Käyttäjä voi esimerkiksi kahvilaan astuessaan kirjautua paikkaan Foursquaressa ja parhaassa tapauksessa hyötyä tästä taloudellisesti, mikäli yritys on hyödyntänyt sovelluksen mahdollisuuksia sisäänkirjautujien palkitsemiseen. Sisäänkirjautuminen näkyy automaattisesti kaikille Foursquare-verkostossa, maantieteellisesti lähellä, oleville kavereille ja luonnollisesti sisäänkirjautumisen pystyy jakamaan Twitterin ja Facebookin virtoihin kommentin kera.

Maailmanlaajuisesti käyttäjiä on tällä hetkellä yli kahdeksan miljoonaa, mutta Suomessa on kyse edelleen huomattavasti marginaalisemmasta ilmiöstä ja arviot käyttäjäkunnan määrästä ovat muutamien tuhansien kulmilla.

Foursquare käyttäjälle

Mitä iloa sitten käyttäjälle on sovelluksesta, jonka kautta hän tiedottaa nykyistä sijaintiaan kavereilleen ja mahdollisesti Twitter-/Facebook-verkostoilleen?

  1. Pormestarius – Käyttäjä, jolla on eniten kirjauksia paikkaan, saa itselleen pormestarin tittelin. Pormestariudesta voi olla taloudellistakin hyötyä, mutta lähinnä sillä saavutetaan suunnatonta kunnioitusta muiden käyttäjien parissa.
  2. Yritysten tarjoamat etuudet käyttäjille – Yritykset voivat palkita asiakkaita sisäänkirjauksista haluamallaan tavalla, yleensä tarjoamalla alennuksia tai pormestareille ilmaiset kahvit. Itse säästin 12 euroa vaimolleni ostamasta äitienpäivälahjasta, kun huomasin Foursquaren kautta TYA -Hoitoloiden äitienpäivätarjouksen, joka aktivoitui sisäänkirjauksen yhteydessä. En muuten muistanut koko liikkeen olemassa oloa ennen kuin tämä tarjous tuli vastaan sovelluksessa.
  3. Kluuvinkadun Karl Fazer Cafen suosituksia

  4. Suosittelut/vinkit – Käyttäjät voivat jättää paikoista suositteluita ja vinkkejä, joita hyödyntämällä tulee löytäneeksi paikkoja, joista ei ole koskaan kuullutkaan, miksei myös kokeiltua ravintolassa sellaisia annoksia listoilta, joita ei muuten tulisi testanneeksi. Ehkäpä yksi suurimpia syitä käyttää palvelua uusissa kaupungeissa/maissa.
  5. Kuvien lisääminen sisäänkirjauksiin – Kuvia lisäämällä käyttäjille muodostuu myös visuaalinen käsitys paikasta ja toisaalta kuvia ottamalla ja lisäämällä pääsee toteuttamaan myös luovaa puoltaan.
  6. Kaverien sijainti – Foursquaren kautta näet nopeasti, missä päin palvelua käyttävät kaverit ovat, kenties jopa yrittää tavatakin heitä. Sovellus kertoo sinulle, kun kaverit kirjautuvat jonnekin sinun sijaintisi lähistöllä ja antaa näin mahdollisuuden yrittää sopia pikaisellakin aikataululla treffit. On itsekin muutaman kerran Helsingissä ollessaan huomannut tutun kirjautuneen parin sadan metrin päähän ja sitä kautta päädytty kaffeplörölle istumaan.
  7. Jakaminen – Kirjaukset voidaan jakaa myös Twitterin ja Facebookin virtaan pienen kommentin kera, jolloin voit kertoa paikastasi Foursquarea käyttämättömille ja toisaalta antaa näiden palvelujen käyttäjille vinkkejä hyvistä paikoista (nimimerkillä erinäisiä kertoja tainnut erästä kahvilaa ylistää).
  8. Pelillinen aspekti – Jokainen kirjaus tuo käyttäjälle pisteitä, joista nyt sinänsä ei käytännön elämässä ole iloa, mutta näyttääpähän sovellus kuitenkin koko ajan pistetilanteesi vs. muut verkostosi käyttäjät. Suuri osa pelillistä hauskuutta tulee paikkojen pormestariudesta, joka perustuu käyntimääriin kyseisessä paikassa sekä luonnollisesti badget, joita saa erilaisten aktiviteettien kautta, kun olet esimerkiksi  käynyt viidessä kirjakaupassa.

Itse olen tykästynyt Foursquaressa muutamiin ulottuvuuksiin, eli ihmisten kirjoittamiin suosituksiin vierailemistaan paikoista ja pelilliseen puoleen, jossa valloitellaan pormestaruuksia.

Palvelun käyttöönotto

Käyttäjälle palvelu on ilmainen, joten käy poistamassa kirjaushampaasi kolotus rekisteröitymällä palveluun osoitteessa http://www.foursquare.com/ ja lataa puhelimeesi Foursquare-sovellus osoitteessa https://foursquare.com/download/

Foursquare yrityksille

Yrityksille Foursquare tarjoaa uudenlaisen kanavan tavoittaa uusia ja vanhoja asiakkaita, ja sitouttaa heitä entisestään tarjoamalla etuja, joita ei muuten saisi käyttöön. Mitä muuta?

Kluuvinkadun Karl Fazer Cafen spesiaalit pormestarille

  1. Tilastopalvelut – Foursquare tarjoaa paikan omistajalle kattavan tilastoinnin tehtyihin sisäänkirjauksiin liittyen, mm. aktiivisimmat kirjautujat, kuinka moni jakaa kirjauksensa Twitteriin ja Facebookiin, kirjausten jakautumisen kellonajallisesti ja ikä/sukupuolijakaumat.
  2. Uusien asiakkaiden houkutteleminen etuuksilla – Yritys voi houkutella uusia asiakkaita tarjoamalla erilaisia etuisuuksia ensimmäisen sisäänkirjauksen yhteydessä, tyyliin kahvilassa asiakas saa ilmaisen pikkuleivän näyttämällä sisäänkirjauksen yhteydessä avautuneen etuuden.
  3. Olemassa olevien asiakkaiden palkitseminen – Paljon sisäänkirjautuneita käyttäjiä on mahdollisuus palkita sitomalla kirjautumismääriin erilaisia palkitsemisia, esimerkiksi 20 sisäänkirjaus vaateliikkeessä antaa asiakkaalle ilmaisen t-paidan jostain tietystä valikoimasta. Toki paikkojen kävijäkuningasta, pormestaria, voi palkita omilla palkinnoillaan.
  4. Kampanjointi – Foursquare tarjoaa helpon tavan luoda kampanjoida, joissa esimerkiksi viikon aikana joka päivä ensimmäiset kymmenen sisäänkirjautujaa saa jostain kampanjatuotteesta -25% hinnasta tai lahjakortin naapuriliikkeen solariumiin.
  5. ‘Ilmainen’ viidakkorumpu – Kun käyttäjä kirjautuu paikkaan, välittyy siitä tieto kaikille hänen Foursquare-verkostossaan oleville ja mikäli käyttäjä jakaa myös kirjautumisensa Twitterin ja Facebookin kautta, laajenee kohderyhmä entisestään. Monilla käyttäjillä on tapana sisäänkirjausten yhteydessä liittää kirjaukseen kommentteja ja kuvia esimerkiksi visuaalisesti näyttävästä ruoka-annoksesta ja tätä kautta lisätä paikan houkuttelevuutta muiden käyttäjien silmissä.

Kampanjoita suunnitellessa on suositeltavaa tarjota etuuksia, jotka ovat tarjolla vain Foursquare-käyttäjille, sillä näin palvelun käyttäjät saavat lisäarvoa ja jakavat kokemuksiaan muille käyttäjille ja verkostoilleen. Jokusen aikaa sitten Hesburger käytti Foursquarea bonuskorttitarjouksensa promoamiseen, joka aiheutti jonkin verran arvostelevaa keskustelua Twitterissä ja poiki erinäisiä blogikirjauksiakin aihealueeseen liittyen. Hesburgerin tapauksessa moni koki kampanjan roskapostituksen muodoksi, kun samainen etuus oli lisätty jokaiselle paikkakunnan Hesburgerille, joka taas teki Foursquaren etuusnäkymän hyvin ruuhkaiseksi. Hesburger kuunteli onnekseen asiakkaitaan ja poisti kampanjan Foursquaresta. Asiakkaiden ja Foursquaren käyttäjien kannalta kuitenkin positiivinen signaali, että tähän kanavaan oli herätty vaikka tutustumiskäynti poikikin ristiriitaisen vastaanoton.

Palvelun käyttöönotto

Foursquare on myös yrityksille ilmainen palvelu, mikäli palvelun käyttöönottoon ja käyttämiseen käytettyä työaikaa ei lasketa. Mukaan pääsee joko seuraavia kohtia seuraamalla tai ottamalla yhteyttä Clienteen.

  1. Mikäli sinulla ei ole Foursquare-käyttäjätunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi osoitteessa  http://www.foursquare.com/
  2. Tarkista sivun yläreunasta sijaintisi ja muuta sijainnikseksi paikkakunta, jossa yrityksesi sijaitsee.
  3. Etsi hakutoiminnolla yritystäsi siltä varalta, että joku on jo luonut sen palveluun.
  4. Mikäli yritystä ei löydy, voit lisätä sen palveluun osoitteessa https://foursquare.com/add_venue. On suositeltavaa lukea sivun alussa olevat etikettiohjeet.
  5. Kun olet löytänyt/luonut yrityksesi, voit vaatia sen omistukseesi yrityksen Foursquare-sivun oikeasta reunasta löytyvän ‘Do you manage this venue? Claim here.’ -linkin kautta. Omistajuuden saaminen voi kestää jonkin aikaa ja toisinaan hakemuksia tarkistetaan lisäkysymyksin sähköpostitse/puhelimitse.
  6. Omistajuuden saamisen jälkeen pääset muokkaamaan paikan ominaisuuksia, tekemään kampanjoita ja etuuksia sekä nauttimaan tilastoista.

Tarkempaa tietoa löytyy suoraan Foursquaren pikaoppaasta yrityksille.

Foursquaren tulevaisuus Suomessa

Foursquaren kaltaisen palvelun näkeminen hyödyllisenä edellyttää laajaa käyttäjäkuntaa niin määrällisesti kuin ikä- ja sukupuolijakaumaltaan, ja tässä törmätään heti Suomen kokoisen maan ongelmaan, eli löytyykö täältä tarpeeksi innostuneita käyttäjiä, jotka ovat valmiita jakamaan suosituksia ja tekemään sisäänkirjauksia. Käyttäjämäärät nousevat sitä mukaa, kun käyttäjät näkevät palvelusta olevan hyötyä ja hyöty yleensä lasketaan euroissa. Taloudellista hyötyä saadaan sitä kautta, että yritykset innostuvat käyttämään palvelua, mikä taasen edellyttää sitä, että käyttäjät jakavat verkostoilleen kirjautumisiaan ja suosituksiaan. Muna, kana, kokkeli. Lisäksi Hannu Karvosen tapaan on itsekin hieman miettinyt sitä, että jarruttaako suomenkielisen käyttöliittymän puute leviämistä?

Ravintoloille, yökerhoille ja kahviloille voisi kuvitella tässä olevan Suomessakin keihäänkärjen paikkaa tarjolla, kun asiakkaita kiinnostavat etuudet on helposti määriteltävissä ja toteutettavissa ilmaisten/alennushintaisten lisukkeiden ja sisäänpääsyjen muodossa.

Mielenkiintoisena lisänä on myös Facebook lanseeraanut  Suomessa oman Places-paikkatietopalvelunsa, joka tuo tämän ajatusmaailman lähemmäs suurempia massoja ja maailmalta kantautuneiden uutisten mukaan Facebookin pelikentälle tuleminen on lisännyt myös Foursquaren käyttäjiä. Aika näyttää, miten käy Suomessa.

Viisasten raadin mietteitä Foursquaresta

Välttääkseni synkkää yksinpuhelua tulin kysäisseeksi muutamilta  somediapersoonilta, Riitta Raesmaalta, Eero Leppäseltä ja Marko Syköltä, mietteitä Foursquaresta. Kuten arvata saattoi, keskustelussa todettiin tällä rintamalla olevan paljon lunastamatonta potentiaalia, mutta ilmassa oli myös skeptisyyttä hyötyjen suhteen.

Plussaa

  • Tuttavien bongaaminen ja kohtaaminen kirjauksen kautta.
  • Potentiaalia fantastiseksi, joukkoistetuksi matkaoppaaksi.
  • Trendikkäitten yökerhojen ja ravintoloiden löytyminen, muutamia paikkoja bongattu Foursquaren kautta ennen kuin on mitään isompia lehtijuttua tms. tullut näkyville.
  • Suositusten kautta mahdollisuus löytää uutta ja mielenkiintoista.
  • Mahdollisuus stalkata aktiivisempia liikkujia.

Miinusta

  • Kirjaukset Siwaan ja K-Kauppaan eivät tarjoa lisäarvoa.
  • Suositusten määrät alhaisia.
  • Kotikaupungin ulkopuolella vastaan tulleet etuudet jäävät ketuttamaan, kun niiden aktivoiminen vaatii esimerkiksi kymmenen sisäänkirjautumista.
  • Ulkomailla hyödyntäminen haasteellista datakustannusten vuoksi.

Eero pohti kokemuksiaan Portugalin, Kreikan ja Thaimaan osalta todeten ne Suomen kaltaisiksi maiksi, joissa käyttö on suhteellisen alhaista ja suosituksia ei ole pahemmin jaettu. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan Eeron Somerica-kiertuetta Foursquaren kotikonnuille, josko siellä käyttö olisi toisissa sfääreissä.

Marko tuli heittäneeksi mielenkiintoisen aspektin ilmoille, eli sisäänkirjaukset työreissuilla/-ajalla ja työnantajan mahdollisuus nähdä missä työntekijä on liihotellut, onko reissu kestänyt kuten matkalaskuissa on luettavissa.

Entäpä sinä, oletko kokenut saaneesi hyötyä tahi iloa Foursquaresta tai muista vastaavista paikkatietopalveluista?

4 thoughts on “Foursquare on pelillinen mahdollisuus yrityksille

  1. Hanna Takala

    Foursquaren leviämiselle on yhtenä aivan selvänä esteenä se, ettei liiketiloissa tajuta kehottaa tsekkaamaan sisään. Ne jotka tietävät mistä on kyse, tsekkaavat sisään ja tarjoushoukuttimen perässä ne jotka eivät tiedä mistä on kyse kysyvät.

    1. Jani Lilja Post author

      Hanna, hyvä pointti! Tästä Foursquaren esille tuomisesta liikkeessä piti olla maininta tekstissä, mutta on näköjään jäänyt aivovirran tasolle.

  2. Pingback: Foursquare on uusi mahdollisuus fotokauppiaille | Fotokaupanliitto

  3. Pingback: Pelillistäminen yrityksissä | Miikka Salavuo

Jätähän vastinetta..?